Per Einar Watle
Jeg tror det var i mai 1999 at jeg spilte på en elevs eksamen på NMH i Oslo. Etter konserten kommer Torgrim Sollid bort til meg og spør om jeg vil spile gitar i SØYR! Jeg blir slått i bakken. SØYR hadde jeg hørt på Kongsberg og syntes de var et veldig spennende band med musikere jeg respekterte høyt. Og nå ble jeg med bandet!
Vi øvde i begynnelsen i NMHs lokaler og spilte inn platen «Alene hjemme» i Rainbows tidligere lokaler på Grunerløkka, med Jan Erik Kongshaug bak spakene. Det var en strålende opplevelse. Så dro vi på en liten turné i Østerdalsområdet (om jeg ikke husker feil). Da hadde vi også fått laget en film som ble spilt av bak oss under konsertene. Jeg hadde en liten rolle i den filmen: i en scene som tydeligvis skulle være satirisk/kritisk til forbrukersamfunnet ble jeg bedt om å «kose med meg selv» foran en plakat av Anna Nicole Smith som hang på Økern. Denne scenen ble da spilt av bak på sceneveggen mens jeg hadde en gitarsolo som var passe rockete og som skulle nå et klimaks i låta. Herlig galskap og en del annerledes en hva jeg var vant i andre band/prosjekter, kan du si :-)
Så øvde vi en stund i studioet til Edvard Askeland og dro to uker til Sør-Afrika. For en opplevelse! Vi hadde det utrolig fint sammen hele gjengen og møtte herlige musikere og folk på den turen. Kommer aldri til å glemme det!
Tiden i SØYR for meg var fantastisk og jeg lærte mye av de andre i bandet. Å få se hvordan de forskjellige musikerne komponerte og jobbet med musikken sin var veldig inspirerende.
Jeg tror SØYR gjorde meg mer åpen musikalsk og menneskelig. Her var alle typer innfallsvinkel til musikken lov. Alle steiner kunne vendes og flyttes på og resultatet ble alltid unikt og veldig SØYR, synes jeg. Kjenner det kribler i SØYR-foten når jeg skriver om dette. Takk for en fantastisk tid!